Je bekijkt nu Waarom je nooit op elk social media platform dezelfde content moet plaatsen

Waarom je nooit op elk social media platform dezelfde content moet plaatsen

Je hebt eindelijk alle content voor je socials bij elkaar getikt, dus het is tijd om te posten! Maar wat post je op welk platform? In deze blog ga ik je hierbij helpen. We beginnen alvast met een hele belangrijke regel: post niet op ieder social media platform dezelfde content!

Content voor verschillende platformen

Al die verschillende platformen zijn heel leuk, maar wat op Twitter werkt, werkt niet per se op Facebook. Pas daarom jouw boodschap aan op de doelen van de verschillende social media kanalen. Maar hoe weet je nou op welk platform je wat moet posten? Laat ik beginnen met dat het voor ieder social media marketing plan, belangrijk is om te kijken welk platform het beste past bij de mensen die je probeert te bereiken. Voor jongeren is Instagram bijvoorbeeld een belangrijk platform, maar als je hoogleraren en recruiters wil bereiken, kun je beter gaan voor LinkedIn.

Hieronder vind je een checklist van welke content er voor welk platform geschikt is.

Twitter

Op Twitter plaats je snelle tips, actueel nieuws, opinie, gifjes of links naar blogposts.

LinkedIn

Op dit medium plaats je zakelijke content. Denk aan: vacatures, updates over de industrie waarin je merk zich bevindt of een mooie mijlpaal.

Facebook

Facebook is the place to be voor interactie met jouw doelgroep en om een community op te bouwen.

Instagram

Hier inspireer je jouw doelgroep met visuele content. Denk aan: user generated content, quotes of inspirerende backstage beelden.

Pinterest

Pinterest is een platform dat vaak gebruikt wordt als zoekmachine voor inspiratie, how-to’s of linkjes naar artikelen.

Actief op ieder social media platform

Nu je weet wat er op ieder platform speelt, kun je specifieke content gaan maken. Video’s voor Instagram, nieuwtjes voor Twitter, updates voor LinkedIn. Natuurlijk hoef je niet op ieder social media platform actief te zijn. Kies voor jezelf op welke kanalen je doelgroep zit en laat jezelf en/of je bedrijf hier zien. Zit jouw doelgroep niet op Pinterest? Dan hoef je hier ook geen tijd en energie in te steken. Deze tijd kun je beter steken in een platform waar jouw doelgroep wél actief op is.

Wil je meer tips en tricks op het gebied van social media? Neem een kijkje bij ons cursusaanbod.