Engagement verhogen op social media: zo doe je dat

Engagement: waarschijnlijk heb je het al veel vaker voorbij horen komen, begrijp je nog niet helemaal waarom engagement zo belangrijk is. In dit blog ga ik hier dieper op in én geef ik tips om je engagement een boost te geven.

Engagement

Engagement geeft aan of jouw doelgroep de content die je maakt en post interessant, waardevol en relevant vindt. Vooral op Facebook en LinkedIn is engagement met je volgers erg belangrijk, omdat Facebook’s algoritme zo is ingesteld, dat het prioriteit geeft aan posts die betekenisvolle interactie hebben. Met betekenisvolle interactie bedoel ik mensen die op je post reageren, ‘m liken of zelfs delen. Berichten met actieve en doordachte interacties krijgen namelijk meer bereik. En meer bereik is precies wat je wil.

Engagement verhogen

Er zijn een aantal trucjes om engagement te verhogen. Hieronder vind je er drie:

1. Begin zelf het gesprek

Laat onder je post  een reactie achter met een vraag aan jouw doelgroep. Vraag naar hun mening of laat ze een antwoord delen. Mensen willen graag gehoord worden. Deze methode is supersimpel en laagdrempelig, maar supereffectief.

2. Reageer op comments van jouw doelgroep

Stelt er iemand een vraag in de comments? Geef hier antwoord op! Ook kun je reacties onder je post liken en als je het helemaal goed wil doen bent, reageer je terug. Mensen krijgen dan veel meer het gevoel dat ze praten met een persoon en niet met een onpersoonlijk bedrijf.

3. Geef een kijkje achter de schermen

Hoe persoonlijker jij overkomt op je social media kanalen, hoe groter de kans is dat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Tegenwoordig hechten mensen veel meer waarde aan mensen die authentiek zijn, dan aan hun duizenden volgers. Plaats dus ook regelmatig content met jezelf of je collega’s in de hoofdrol.

Extra tip: maak content die engagement oproept

Je kent ze vast wel: die posts met ‘deze vrouwen worden zwanger in 2022’, ‘je geboortemaand vertelt je waar je naartoe gaat op vakantie’, ‘de eerste persoon die je tagt moet jou trakteren op McDonald’s’. Je bent er vast wel eens zelf in getagt of hebt misschien wel zelf onder zo’n post gereageerd. Dit is een hele eenvoudige manier om engagement uit te lokken bij je volgers: het is grappig, herkenbaar en iemand taggen kost weinig moeite. Let op: het moet wel bij je merk en imago passen.

Een goede manier om via Instagram Stories interactie op te roepen is gebruik maken van de speciale features, zoals de vragensticker, een quiz en een polletje.

Meer tips en tricks op het gebied van social media vind je op mijn Instagram @sosocial_the_agency. Geïnteresseerd in mijn gratis webinar ’10 fouten die bedrijven maken op social media’? Klik dan hier!

Meer lezen?

gratis tips

Een social media rockster worden?

Benieuwd of onze manier van trainen jou aanspreekt én nog meer leren over social media? Volg een van onze gratis masterclasses.