Social media kanalen 2022

Social media kanalen

Social media blijft groeien. Jaarlijks komen er weer nieuwe kanalen op de markt. Daarnaast zitten er verschillende doelgroepen op verschillende social media kanalen. Als startende Social Media Baas kan ik me voorstellen dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn verschillende platformen met elk verschillende strategieën. Wanneer weet je of je voor LinkedIn of voor TikTok moet kiezen? Daarom hierbij de grootste social media platformen voor je op een rij.

1. Facebook

Het platform Facebook is er een met veel mogelijkheden. Met een eigen profiel kun je jezelf verbinden aan vrienden om met elkaar berichten te delen. Maar daarnaast heeft Facebook nog meer functies. Zo bestaan er op Facebook verschillende groepen waar je deel uit kan maken, bestaat er een Facebook marketplace om tweedehands spullen te kopen en te verkopen en is Facebook een handig platform om verjaardagen en evenementen in te kunnen bijhouden. Facebook is nog steeds het meest gebruikte platform in Nederland maar is wel sinds 2021 wat aan het dalen.

  • Ontstaan in februari 2004
  • 10,3 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: geen niche doelgroep, belangrijkste medium voor iedereen boven 20 jaar
  • Interessant om op te adverteren
  • Bijzondere features: groepen, marketplace en stories

2. YouTube

YouTube is een platform dat zich uitsluitend op videocontent richt. In tegenstelling tot Instagram en TikTok heeft YouTube voornamelijk langere video’s. YouTube wordt voornamelijk gebruikt door jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud en kinderen tussen de 5 en 8 jaar.

  • Ontstaan op 14 februari 2005
  • 9,3 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: jongeren tussen 15 en 25 & kinderen tussen de 5 en 8 jaar
  • Bijzondere features: grootste zoekmachine, veel verschillende soorten content

3. Instagram

Instagram is sinds 2019 één van de grootste groeier op de Nederlandse markt binnen social media. Ook Instagram is een platform met veel mogelijkheden en lijkt nog steeds uit te breiden. Instagram begon als een social media platform voor het verspreiden van foto’s. Tegenwoordig heeft Instagram een aparte pagina voor zogenoemde ‘reels-video’s’ van rond de 15 seconden en de focus ligt sinds een tijd dan ook op video-content. Instagram heeft een brede doelgroep. De meeste gebruikers van Instagram zijn tussen de 15 en 40 jaar oud.

  • Ontstaan in 2010
  • 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: tussen de 15 en 40 jaar oud
  • Interessant om op te adverteren
  • Bijzondere features: reels, stories, shops

4. LinkedIn

LinkedIn is een platform dat is gericht op professionals. Binnen het platform kun je je cv en werkervaring delen, maar ook content over persoonlijke ontwikkeling of je carrière. Het kanaal is perfect om zakelijke connecties te maken en online zichtbaar te zijn bij mensen in je vakgebied. In tegenstelling tot de meeste social media kanalen zijn de gebruikers van LinkedIn vaker mannelijk. De leeftijd van de gebruikers is breed, namelijk tussen de 20 en 65 jaar.

  • Ontstaan in 2002
  • 5,0 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: tussen de 20 en 65 jaar

5. Pinterest

Pinterest wordt vooral gezien als een visuele zoekmachine. Op dit platform worden vooral foto’s gedeeld en kun je gemakkelijk inspiratie opzoeken. Pinterest is vooral handig voor het creëren van moodboards. De meeste Pinterest gebruikers zijn vrouwelijk en tussen de 20 en 40 jaar oud.

  • Ontstaan in 2010
  • 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Interessant om op te adverteren
  • Belangrijkste doelgroep: tussen de 20 en 40 jaar
  • Bijzondere features: visuele zoekmachine

6. Twitter

Op Twitter worden vooral korte berichten gedeeld. Op het social media platform worden zogenoemde ‘tweets’ geplaatst van maximaal 280 tekens, vier foto’s of één video. Op Twitter wordt er vooral veel gecommuniceerd over actualiteiten en nieuws. De voornaamste doelgroep op het platform zijn gebruikers tussen de 20-40 jaar oud.

  • Ontstaan in 2006
  • 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: tussen 20 en 40 jaar
  • Bijzondere features: vooral voor korte berichten met hashtags

7. Snapchat

Ook Snapchat is een populair social media kanaal voor jongeren. Snapchat is een social media kanaal waarbij het vooral gaat om het delen van tijdelijke foto’s en video’s. Binnen Snapchat sturen gebruikers foto’s naar elkaar die maar één keer voor een aantal seconden te zien zijn. Steeds meer volwassenen gebruiken Snapchat, maar over het algemeen is de doelgroep tussen de 15 en 19 jaar oud.

  • Ontstaan 16 september 2011
  • 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: tussen 15 en 19 jaar
  • Bijzondere features: delen van tijdelijke foto’s en video’s, stories

8. TikTok

TikTok is een vrij nieuw social media platform en al een tijd de snelste groeier in social media land. Het aantal TikTok-gebruikers groeide afgelopen jaar (2021) bijvoorbeeld met 75%. Op TikTok zijn vooral korte video’s te zien van zo’n 15 seconde lang. De doelgroep van TikTok was voorheen vooral generatie Z. Tegenwoordig zitten er niet alleen jongeren van onder de 20 jaar op TikTok en komen er steeds meer doelgroepen samen op dit platform. TikTok was vroeger het platform onder de naam Musicall.ly. In 2017 kocht ByteDance het platform over.

  • Ontstaan in 2017
  • 3,0 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Interessant om op te adverteren
  • Belangrijkste doelgroep: Generatie Z
  • Bijzondere features: korte video’s, stories

9. Twitch

Twitch is een website waar alles direct ‘live’ komt te staan. De streaming website werd vooral gebruikt om te gamen maar inmiddels is Twitch populair onder veel gebruikers. Het leuke aan Twitch is dat er veel mogelijkheid is voor interactie. Binnen elk kanaal is er een chat beschikbaar en is er ruimte voor interactie. Tijdens de coronacrisis werd Twitch ook veel gebruikt door muzikanten, om hiermee een online concert te kunnen geven.

  • Ontstaan in juni 2011
  • 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: gamers
  • Bijzondere features: live gaan

10. Clubhouse

Clubhouse is het nieuwe social media kanaal dat zich focust op voice en live interactie. Op Clubhouse kun je in verschillende ‘kamers’ met elkaar praten. Deze kamers zijn aparte online ruimtes waar je interactie met elkaar kan aangaan. Als je kiest voor een kamer kom je binnen bij luisterend publiek en kan je deelnemen en weggaan zodra jij dat wil. Clubhouse bestaat uit alleen maar audio en is zonder camera. 

  • Ontstaan in 2020
  • 1 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Belangrijkste doelgroep: geen specifieke doelgroep
  • Bijzondere features: alleen audio, je moet 17+ zijn om deel te kunnen nemen

Wil je meer leren over social media en de social media kanalen? Schrijf je dan in voor een van onze gratis social media masterclasses.