Social media is dé plek waar je moet zijn als je jouw merk of organisatie wil laten groeien. Het is dé plek om je organisatie bekender te maken, nieuwe klanten en klantrelaties op te bouwen, nieuwe werknemers te vinden én je producten en diensten te promoten. Social media marketing gaat je daarbij helpen. Social media is niet meer weg te denken en wordt gebruikt door miljoenen mensen. Oftewel; het is de perfecte weg om mensen te bereiken.
Wat is social media marketing
Social media marketing betekent letterlijk je organisatie, boodschap, product of dienst promoten door middel van social media. Bij social media marketing wordt er gewerkt aan marketing(communicatie) via verschillende soorten social media kanalen. Door het grote aantal gebruikers op de verschillende social media platformen zijn er veel mensen te bereiken. En je bereikt er mensen mee die je via televisie, tijdschriften of radio misschien niet bereikt (een jongere doelgroep bijvoorbeeld!) Daarnaast brengt het veel andere voordelen met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om social media campagnes op te zetten waarmee je betaald en onbetaald je ideale doelgroep bereikt, want jij kiest wie een advertentie te zien krijgt. Hierbij kun je gemakkelijk een leeftijd, woonplaats of interesse aangeven en daarmee bereik je niet zomaar heel veel mensen; maar mensen die je wil aanspreken.
Social media marketing inzetten kan op verschillende manieren interessant zijn. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een vacature verspreiden binnen de verhalenfunctie op Instagram, of een kortingsactie promoten in een social advertentie op Facebook. Daarnaast is het gebruik van influencers ook een populaire troef. Door het grote bereik van influencers kun je jouw naamsbekendheid en geloofwaardigheid vergroten. Maar, social media werkt dus niet alleen voor het verkopen, maar kan ook de branding van je organisatie versterken. Hoe mensen over jouw organisatie denken dus.
Hoe zet je social media slim in
Social media marketing biedt veel voordelen, mits je het effectief en slim inzet. Allereerst is het belangrijk om je doelstelling te bepalen. Je kunt het op verschillende manieren inzetten. Ga daarom goed na wat je wil bereiken met social media. Wil je meer mensen aan je binden en naamsbekendheid creëren? Zorg er dan voor dat gebruikers je gaan volgen. Wil je graag dat mensen een product of dienst van je uitgelicht krijgen? Kies dan voor een social media advertentie over je product of dienst. Er zijn verschillende manieren om social media marketing in te zetten. Kijk vervolgens op welke kanalen je actief wil gaan zijn en met wat voor soort content.
Wat kan social media voor je bedrijf kan betekenen
Social media inzetten voor jouw bedrijf heeft veel voordelen. Zo is social media marketing inzet relatief goedkoop. Zo kost organisch posten je bijvoorbeeld niks en ook zijn ads op verschillende kanalen vaak goedkoper dan het inkopen van een advertentie bij een krant, tijdschrift, op de radio of televisie. Het fijne is dat je gemakkelijk zelf kunt bepalen wat je budget is. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een klein bedrag en opschalen als je advertenties goed werken.
Daarnaast vergroot social media marketing je naamsbekendheid en je bereik gemakkelijk. Is jouw doelstelling het extra verkopen van producten? Het duurt gemiddeld 7 contactmomenten voor een consument iets koopt en zichtbaarheid op social media draagt daar dus aan bij.
Ook is het perfect als je meerdere doelgroepen wil aanspreken. Misschien heeft jouw organisatie en wat oudere en jongere doelgroep. Door gebruik te maken van meerdere kanalen kun je gemakkelijker meerdere doelgroepen aanspreken.
Meer leren?
Wil je meer leren over het succesvol inzetten van social media voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor een van onze gratis social media masterclasses.