Instagram Reels maken

Instagram Reels, de korte video’s die je bijna urenlang mee kunnen slepen. Korte verhaaltjes met mooie beelden, leuke geluiden, motiverende muziekjes en inspirerende teksten. Instagram Reels bestaan sinds 2020 en worden, ondanks dat ze het concept van TikTok hebben afgekeken, steeds populairder. Toch zijn er nog weinig organisaties die zelf veel Instagram Reels maken. Dat komt omdat het in eerste instantie ingewikkeld lijkt. Maar no worries: zo lastig is het niet. Het is vooral heel erg leuk.

Wat zijn Instagram Reels?

Instagram Reels zijn verticale video’s die meestal bestaan uit veel verschillende en korte beelden. Instagram Reels bestonden voorheen alleen uit video’s van 15 seconden, maar inmiddels is het, net zoals op TikTok, ook mogelijk om Reels te maken van 30, 60 of 90 seconden. Eigenlijk is Instagram Reels praktisch hetzelfde als TikTok. Net zoals op TikTok kun je door middel van Reels vanuit meerdere video’s één video maken met voice-over geluiden en muziek. Je kunt je Reels delen in je story maar ook delen in je feed. Daarnaast verschijnt je Reels ook in de verkennen-pagina. Je hebt dus zomaar een kans dat veel nieuwe gebruikers je Reels ontdekken en op je profiel terecht komen.

Het maken van een Instagram Reel vraagt wat meer creativiteit dan het maken van bijvoorbeeld een Instagram Story. Het leuke aan een Instagram Reel is dat je met zowel eerder opgenomen video’s als door zelf video’s toe te voegen een geheel kan maken. Door video’s te vertragen, te versnellen, augmented reality-filters en muziek toe te voegen maak je van een Reel meer dan een video. Met Instagram Reels maak je een verhaal.

Bij het maken van een Reel kan het best een uitdaging zijn veel korte beelden achter elkaar te editen en de juiste geluiden en effecten te vinden. Daarnaast is uitvinden hoe je een Reel kan maken al een behoorlijke uitdaging. Wil je graag Reels maken voor Instagram? Leer eerst hoe het maken van Reels werkt.

How To: Instagram Reels maken

Het fijne aan het maken van een Reel is dat je, net zoals bij je Instagram Story, videocontent kunt maken in de app en videocontent kunt toevoegen vanuit je camerarol. Hoe het precies werkt? Zo ga je ermee aan de slag!

Je kunt een Instagram Reel maken door te klikken op het camera-icoontje binnen Instagram. Hier kun je kiezen voor een nieuw bericht, een nieuwe story, Reels of Live. Als je kiest voor Reels zal het in eerste instantie lijken op een Instagram Story. Hierin kun je zelf de video opnemen of video’s toevoegen vanuit je camerarol. In het menu aan de rechterkant heb je de mogelijkheid om effecten toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld muziek en filters toevoegen, kun je je gemaakte beelden knippen en de snelheid aanpassen. Om muziek toe te voegen klik je op het muziek-icoontje en kun je, net zoals bij Instagram Stories, geluidsfragmenten en muzieknummers toevoegen.

Je kunt je Reels bewerken en verbeteren door per clip te knippen en te plakken. Dat doe je door te klikken op het pijltje naast de knop om foto’s mee te maken. Klik vervolgens op het schaar-icoontje om delen van clips aan te passen of in te korten. Zo maak je van je Reels een echt kunstwerk. Daarnaast kun je net zoals bij je Stories tekst, tekeningen of GIF’s toevoegen aan je video. Als je tevreden bent kun je de video in het geheel bekijken voor je hem post. Dit doe je door rechtsonderaan te klikken.

Voordelen van Reels

Naast dat Reels op Instagram maken een leuke creatieve uiting kan zijn voor je organisatie, valt het ook goed in het Instagram-algoritme. Instagram zal je Reels bijvoorbeeld snel delen. Bij Reels is er een brede keuze aan audio en effecten. Daarnaast is Reels voor Instagram maken een laagdrempelige manier van videocontent maken. Je hebt hier geen speciale edit-programma’s voor nodig. Het enige wat je nodig hebt is je telefoon. Het is een aantal keer knippen en plakken binnen Instagram en zo maak je binnen no-time een goede video.

Veel gebruikers maken gebruik van Reels omdat je eindeloos kunt door scrollen. Als je een openbaar profiel hebt kun je daarom ook gemakkelijk viraal gaan. Iedereen kan namelijk jouw video’s zien. Het Instagram-algoritme zorgt ervoor dat jouw video’s terecht komen bij de mensen die dat interessant vinden. Ideaal. Dat betekent dat zelfs als mensen je niet volgen, ze je gemakkelijk kunnen ontdekken. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijk viraal kan gaan en likes, reacties en nieuwe volgers krijgt.

Voor wie zijn Reels interessant?

Instagram Reels zijn interessant voor een breed scala aan gebruikers en organisaties. Voor influencers en content creators bieden Reels een manier om hun volgers te vermaken en hun bereik te vergroten. Bedrijven kunnen Reels gebruiken om producten te promoten, merkverhalen te vertellen en betrokkenheid te creëren met hun doelgroep. Educatieve instellingen en non-profitorganisaties kunnen Reels inzetten om bewustzijn te creëren en informatie op een boeiende manier te delen. Kortom, Reels zijn een waardevol hulpmiddel voor iedereen die zijn online aanwezigheid wil vergroten en zijn publiek op een creatieve manier wil betrekken.

Benieuwd wat de beste tijden zijn om te posten op Instagram? >>

Wil je meer leren over social media en de social media kanalen? Bekijk een van onze gratis (!) masterclasses. 

Meer lezen?

gratis tips

Een social media rockster worden?

Benieuwd of onze manier van trainen jou aanspreekt én nog meer leren over social media? Volg een van onze gratis masterclasses.