Schieten er allerlei vraagtekens door je hoofd bij het horen van ‘social commerce’? Helemaal niet gek. Wij praten je graag bij over deze term én leggen uit wat je er als bedrijf mee kunt.
Wat is social commerce
Waar voorheen content werd gedeeld om naamsbekendheid te creëren, wordt dat nu meer dan ooit gedaan om juiste de doelgroep naar de website te trekken met als doel: meer verkopen.
Generatie Z besteedt zelfs al drie keer(!) meer tijd aan winkelen op social media dan andere generaties. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen mogelijkheden om direct af te rekenen in het social media kanaal, maar Meta maakt het wel mogelijk om producten te taggen en mensen zo door te verwijzen naar de productpagina’s. Superhandig als je als social media gebruiker een product tegenkomt waarvan je meteen kunt zien wat het kost en door te klikken automatisch op je website belandt.
Lees hier 3 Instagram mythes die je niet moet geloven
Verschil E-commerce
Misschien verwar je social commerce nog wel eens met e-commerce, maar dat laatste is een hele andere tak van sport. Bij e-commerce winkel je online via de app of webwinkel van de desbetreffende winkel. Bij social commerce gebeurt dit op het social media platform zelf en verlaat je de pagina dan ook niet. Daarbij is het winkelen direct via social media een stuk socialer dan via e-commerce. Je kunt bijvoorbeeld je aankoop direct delen, op het platform laten zien aan je volgers, de webwinkel volgen en meedoen met interactieve content én reviews van anderen lezen. Handig.
Wij denken dat het alleen nog een kwestie van tijd is voor social commerce mainstream wordt. Want zeg nou zelf, hoe handig is het om via YouTube of Instagram producten direct aan te schaffen die in de video voorbijkomen?
Wist je dat we regelmatig social media webinars geven? Schrijf je hier in.