Nieuw jaar, nieuwe kansen. Is jouw goede voornemen om dit jaar te knallen met op social media? Let dan goed op en lees snel verder, want we zullen de belangrijkste social mediatrends van 2022 met jou delen.
1. Videocontent blijft domineren
Post jij al regelmatig video’s op de social mediakanalen van je organisatie? Dan ben je goed bezig! Videocontent zal namelijk ook komend jaar één van de meest boeiende vormen van content blijven. Er wordt verwacht dat in 2022 82% van alle online content videocontent is. Deze verwachting geeft aan dat het slim is om videocontent mee te nemen in je contentstrategie.
Wat belangrijk is om in gedachten te houden, is dat het vooral de short-form video’s zijn die het goed doen. Dit zijn korte video’s, zoals Stories, Reels en TikTok. De aandachtsspanne van de mens wordt steeds korter en korter en hier kunnen we met short-form video’s goed op inspelen.
2. User generated content zal populair blijven
Veel bedrijven maken er gebruik van: user generated content oftewel UGC. UGC is geen nieuwe trend, maar is een trend die nog steeds aan de gang is en dat zal blijven. Je kan bedrijven geen ongelijk geven dat ze hier zoveel gebruik van maken. Het is namelijk een hele makkelijke en goedkope vorm van content creëren. UGC is content gemaakt door je klanten. Die jij vervolgens als bedrijf weer kan reposten.
Wat UGC zo speciaal maakt, is dat het eigenlijk een cadeautje is van de klant. Het is een uiting van hun waardering voor het product of de dienst. Bovendien kan het je bedrijf betrouwbaarder laten overkomen en wonderen doen voor het imago. Het zou zonde zijn als je niks met deze vorm van content doet.
Wil je meer weten over User Generated Content? Klik dan hier.
3. Mooie herinneren herbeleven met Nostalgia Marketing
Herinner je je nog de goede oude tijd toen…? Er is geen beter moment om gelukkige herinneringen te herbeleven in tijden waar het allemaal een beetje ander is dan normaal. We zitten nog steeds in een pandemie en we mogen af en toe wel een beetje opgefleurd worden.
Met Nostalgia Marketing kunnen we daar goed op inspelen. Het werkt als volgt: je probeert de aandacht van de consument te vangen door in te spelen op bekende trends van een tijd geleden. Uit onderzoek blijkt dat nostalgische gevoelens ervoor zorgen dat mensen hun aandacht langer vasthoudt en bereid zijn om meer geld uit te geven. Speel hier daarom op in en deel een ‘goude oude’.
4. Social Commerce
Tijdens de coronacrisis is het aantal consumenten dat via social media aankopen doet flink gestegen. Dit komt omdat mensen social media actiever gingen gebruiken, maar ook omdat social media een unieke kans biedt aan consumenten om zowel inspiratie als commercie aan elkaar te koppelen.
Het is goed om hierop in te spelen door je producten of diensten te promoten via social media en je klant aan te zetten tot kopen via bijvoorbeeld Facebook of Instagram Shops. Het is in Nederland nog niet mogelijk om rechtstreeks via social media te verkopen, maar naar verwachting zal dat in 2022 wel mogelijk worden.
5. Social klantenservice
We hebben ons in het afgelopen jaar met corona flink moeten aanpassen. Voor ons wennen, maar ook voor onze klanten. Toch willen we er alles aan doen om onze klanten tevreden te houden, jij vast ook.
Nu zoveel consumenten gewend zijn om via social media hun aankopen te doen, is de vraag naar klantenservice via social media sterk toegenomen. Als social media manager kun je daar perfect op inspelen door je klanten via social media een stukje klantenservice aan te bieden. Wie denkt dat de trend van social klantenservice na corona voorbij is, heeft het mis. Uit onderzoek blijkt dat mensen ontdekt hebben dat service via social media gemakkelijk en effectief is en zullen hier gebruik van blijven maken.
6. Essentieel: maatschappelijke verantwoordelijkheid
De afgelopen twee jaar was maatschappelijk verantwoord ondernemen een veelbesproken onderwerp (en niet voor niets). In 2022 zullen merken moeten blijven benadrukken dat ze zich inzetten voor inclusiviteit.
Merken zullen moeten weten welke sociale kwesties het meest betekenen voor de organisatie en hun doelgroep en daar actie op moeten ondernemen. Consumenten stellen hoge eisen aan merken als het gaat om maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat past goed bij de kernwaarde van jouw organisatie? En waar wil jij je over gaan uitspreken?
Hopelijk heb jij nieuwe ideeën gekregen om in het nieuwe jaar te knallen met je social mediakanalen. Wil jij meer leren over social media? Schrijf je dan in voor een van onze gratis social media masterclasses.